- Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc - http://pfyziolklin.upol.cz -
Automatizované externí defibrilátory (AED) – význam a použití v rámci BLS
Posted By maria.stankusova On 15.12.2017 @ 14:06 In 2.1. Kardiologie. Ischemická choroba srdeční. Srdeční selhání. | Comments Disabled
Automatizované externí defibrilátory (AED) – význam a použití v rámci BLS
Autor: Pavel Marcián, Olga Klementová, Bronislav Klementa
Pracoviště: Ústav patologické fyziologie LF UP Olomouc
Jedinou účinnou léčbou komorové fibrilace a bezpulzové komorové tachykardie je co nejčasnější defibrilace, přičemž šance pacienta na přežití klesá s každou minutou až o 10 %. Časná defibrilace je proto zařazena jako třetí článek řetězce přežití. Vynálezem a dalším vývojem automatizovaných externích defibrilátorů (AED) se bezpečné provedení defibrilace dostalo z rukou lékařů i do rukou laiků. AED se dělí na přístroje, kde po zjištění defibrilovatelné poruchy srdečního rytmu provede výboj zachránce stisknutím tlačítka po výzvě přístroje (AED automatizované, semi-automatic), a na přístroje, které po předchozím upozornění výboj samy provedou (AED automatické, automatic). [1]
AED mají význam především tam, kde je možné zajistit dostatečný výcvik jejich obsluhy a pravděpodobnost předpokládaného výskytu náhlé zástavy oběhu v daném místě je minimálně 1 příhoda za 2 roky. Místa rozmístění AED jsou označena mezinárodní značkou. (Obr.1). V současnosti je díky programu PAD (Public Access Defibrillation) rozmístěno ve světě několik milionů AED (přesný počet není znám, oficiální registr AED neexistuje, i když celosvětově jsou snahy registry postupně vytvářet a naplňovat). [2, 3]
AED přístrojů je na českém trhu trhu vice než 20 typů. Liší se velikostí dodané energie, maximálním počtem výbojů, typem baterie, rozměry i hmotnosti.
Postup resuscitace dospělých s AED (obr. 2)
- na prvním místě je bezpečnost zachránce a zachraňovaného
- pokud postižený nereaguje, zavolejte si pomocníka
- neobjeví-li se po uvolnění dýchacích cest normální dýchání, aktivujte zdravotnickou záchrannou službu (ZZS), nebo nemocniční resuscitační tým, a zahajte resuscitaci
- je-li k dispozici vice zachránců, pošlete jednoho pro AED a aktivujte ZZS/nemocniční resuscitační tým
- má-li zachránce jediného pomocníka, pak jej pošlete pro AED až po aktivaci ZZS/nemocničního resuscitačního týmu, což může pomocník provést mobilním telefonem cestou pro AED
- jestliže je zachránce sám bez pomocníka a po uvolnění dýchacích cest postižený normálně nedýchá, aktivuje zachránce ZZS/nemocniční resuscitační tým a poté pokračuje v resuscitaci
- je-li AED uložen v blízkosti místa prováděné resuscitace, může jej zachránce rychle přinést a zprovoznit. Dále již postupuje dle pokynů přístroje
- jakmile je AED přinesen, zapněte jej a elektrody nalepte na hrudník za pokračující resuscitace
- neztrácejte čas při přípravě a lepení samolepicích elektrod
- nepřerušujte komprese při nalepovaní elektrod
- elektrody nalepte na suchý hrudník a zabraňte nedokonalému přilepení, oholte silné ochlupení (výrobce dodává holítka k AED přístroji)
- má-li postižený pacemaker/kardioverter, umístěte elektrody alespoň ve vzdálenosti 8 cm od těchto přístrojů (alternativně anteroposteriorně či biaxilárně)
- při provádění analýzy srdečního rytmu s postiženým nehýbejte a podejte bezpečně defibrilační výboj (Obr. 3)
- po provedeném výboji pokračujte v resuscitaci poměrem 30 kompresí hrudníku ku 2 dechům u dospělých (nebo technikou komprese bez ventilace) do provedení další analýzy
- provádějte komprese během nabíjení AED před výbojem
- není-li defibrilační výboj doporučen, pokračujte v resuscitaci
Nejdůležitější je včasná a správně prováděná kardiopulmonální resuscitace bez zbytečného přerušovaní kompresí. Přerušení kompresí hrudníku na dobu potřebnou pro provedení analýzy srdečního rytmu zachránce ovlivnit nemůže. Měl by se ale snažit, aby nedošlo k přerušení kompresí při nalepování elektrod a aby komprese hrudníku byly prováděny při nabíjení AED před výbojem. Výrobci dodávají s AED jednoduchá holítka, protože silné ochlupení zhoršuje adhezi elektrod a zvyšuje impedanci hrudníku. Je třeba si uvědomit, že cílem není, aby byl hrudník dokonale hladký, ale aby se odstranilo co nejvíce ochlupení bez ztráty času a bez poranění postiženého. Některé přístroje se zapínají tlačítkem, jiné automaticky po otevření víka přístroje. Po provedení výboje by co nejdříve mělo byt opět pokračováno v kompresích hrudníku do další analýzy. Přerušení kompresí při defibrilaci by nemělo být delší než 5 vteřin. Kvalitní KPR má být prováděna do doby přinesení AED i během přípravy přístroje.
Délka provádění resuscitace s AED
- až do předání postiženého ZZS/nemocničnímu resuscitačnímu týmu
- do objevení se známek života postižené osoby
- do vyčerpání zachránce
Resuscitace s AED ve zdravotnických zařízeních
- neliší se od obecných doporučených postupů, AED může použít jakákoliv vyškolená osoba zdravotnického zařízení. Některé typy AED umožňují volbu manuálního režimu defibrilace, mají zobrazení EKG křivky a umožňují i stažení dat uživatelem (Obr. 4)
Zásady bezpečné defibrilace
- resuscitujte a defibrilujte v ochranných latexových nebo vinylových rukavicích
- postiženého z mokrého prostředí rychle a šetrně přesuňte na suché místo
- má-li postiženy mokry hrudník (profuzní poceni, utonulý) pak otřete hrudník alespoň na jeho přední časti, zvláště v místech, kde budou nalepeny elektrody
- při prováděné defibrilaci nesmí být s postiženým nikdo v přímém kontaktu (dotyk končetinou), ani v kontaktu nepřímém (dotek kovové časti postele, svazku klíčů, infuze)
- podejte výboj až poté, co hlasitě informujete další zachránce o svém záměru
- před stisknutím tlačítka pro výboj rychle zkontrolujte, že se nikdo postiženého nedotýká
Použití AED u dětí
Automatizované externí defibrilátory jsou sofistikované přístroje, které pomoci speciálního programu rozeznají typ srdečního rytmu k defibrilaci, nabijí se a vydají výzvu k provedení defibrilačního výboje. AED jsou pro děti od 1 do 8 let bezpečné, zvláště jsou-li použity speciální pediatrické elektrody či software, kdy je energie výboje zeslabena tlumičem na 50–75 J. [4, 5] Pokud však není tento typ AED pro děti k dispozici, může být použit nemodifikovaný AED pro dospělé i u dětí starších jednoho roku, u dětí mladších 1 roku se použití AED pro laiky nedoporučuje. [6] Hrudní komprese se mají přerušovat jen minimálně při nalepování elektrod, analýze EKG a při podání defibrilačního výboje. Samolepící elektrody se na hrudníku dítěte nesmí překrývat, je vhodné jejich přiložení anteroposteriorně, což je na pediatrických elektrodách vyznačeno. (Obr. 5)
Literatura
1. Perkins GD [6], Travers AH [7], Berg RA [8] et al. Part 3: Adult basic life support and automated external defibrillation: 2015 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science with Treatment Recommendations. Resuscitation [9] 2015 Oct;95:e43-69. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.07.041. Epub 2015 Oct 15.
2. Bardy GH, Lee KL, Mark DB et al. Home use of automated external defibrillators for sudden cardiac arrest. The New England journal of medicine 2008; 358: 1793–804.
3. White RD, Bunch TJ, Hankins DG. Evolution of a community-wide early defibrillation programme experience over 13 years using police/fire personnel and paramedics as responders. Resuscitation
2005; 65: 279–83.
4. Bar-Cohen Y, Walsh EP, Love BA, Cecchin F. First appropriate use of automated external defibrillator in an infant. Resuscitation 2005; 67: 135–7.
5. Sunde K, Jacobs I, Deakin CD et al. Part 6: Defibrillation: 2010 international consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations.
Resuscitation 2010;81 Suppl 1: e71–85.
6. Divekar A, Soni R. Successful parental use of an automated external defibrillator for an infant with long-QT syndrome. Pediatrics 2006; 118: e526–9.
Article printed from Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc: http://pfyziolklin.upol.cz
URL to article: http://pfyziolklin.upol.cz/?p=13286
URLs in this post:
[1] Image: http://pfyziolklin.upol.cz/wp-content/uploads/2017/12/1.jpg
[2] Image: http://pfyziolklin.upol.cz/wp-content/uploads/2017/12/2.jpg
[3] Image: http://pfyziolklin.upol.cz/wp-content/uploads/2017/12/3.jpg
[4] Image: http://pfyziolklin.upol.cz/wp-content/uploads/2017/12/4.jpg
[5] Image: http://pfyziolklin.upol.cz/wp-content/uploads/2017/12/5.jpg
[6] Perkins GD: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Perkins%20GD%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=26477428
[7] Travers AH: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Travers%20AH%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=26477428
[8] Berg RA: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Berg%20RA%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=26477428
[9] Resuscitation: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26477428
Click here to print.
Copyright © 2011 Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc. All rights reserved.