- Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc - http://pfyziolklin.upol.cz -
Vyšetřovací metody: Monitorování stavu oxygenace ve tkáních – klinické veličiny
Posted By 003 On 7.7.2012 @ 14:54 In 3.4. Hypoxie. Hyperoxie. Podpora ventilace. | Comments Disabled
O oxygenaci ve tkáních informují čtyři rutinně dopočítávané veličiny.
Dodávka kyslíku do tkání (ml/min) závisí na obsahu kyslíku v arteriální krvi (ml/l) a na srdečním výdeji (ml/min):
Hodnotu CaO2, a tím DO2, lze terapeuticky zlepšit optimalizací hematokritu. To spolu s patřičným léčebným ovlivněním srdečního výdeje může rozhodnout o osudu pacienta.
Extrakce kyslíku O2ER je podíl množství spotřebovaného (extrahovaného) a dodaného kyslíku. Vyjadřuje se v procentech:
Vzhledem k hodnotám extrakce kyslíku (fyziologicky asi 25 %) jsou normální hodnoty CvO2 kolem 150 ml O2/l. Normání hodnoty saturace hemoglobinu ve smíšené žilní krvi (SvO2) jsou v rozmezí 60 – 80 %.
SvO2 je poměrně citlivý ukazatel rovnováhy mezi potřebou a dodávkou kyslíku. Odchylky SvO2 od normálních hodnot signalizují naléhavou nutnost znovu vyhodnotit základní ukazatele respiračních a kardiovaskulárních funkcí a přijmout náležitá opatření.
Pokles SvO2 pod 60 % signalizuje zvýšenou extrakci O2. Příčinou může být snížená dodávka (pokles CO, pokles SaO2, pokles CaO2), nebo zvýšená spotřeba O2 ve tkáních. Podrobněji:
Zvýšení SvO2 nad 80 % signalizuje sníženou extrakci O2. Příčinou může být pokles spotřeby O2 ve tkáních, nebo zvýšená dodávka O2. Podrobněji:
Zpracoval: Jaroslav Veselý, Ústav patologické fyziologie LF UP v Olomouci
Article printed from Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc: http://pfyziolklin.upol.cz
URL to article: http://pfyziolklin.upol.cz/?p=6719
Click here to print.
Copyright © 2011 Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc. All rights reserved.