- Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc - http://pfyziolklin.upol.cz -

Vyšetřovací metoda: Kapnometrie a kapnografie – tenze CO2 ve vydechovaném vzduchu (ETCO2)

Posted By 003 On 17.7.2012 @ 16:24 In 3.1. Poruchy plicní ventilace,3.4. Hypoxie. Hyperoxie. Podpora ventilace. | Comments Disabled

Princip metody

Ćidlo CO2 měří tenzi CO2 v exspirovaném vzduchu v místě výstupu z dýchacích cest pacienta v průběhu celého dechového cyklu a zaznamenává ji graficky (kapnografie). Výpovědní hodnotu zejména má nejvyšší hodnota ETCO2 na konci výdechu (ETCO2, end-tidal CO2). Dovoluje posoudit míru globálního respiračního selhání signalizovaného hyperkapnií.

Interpretace výsledků

Normální rozdíl mezi paCO2 (parciální tlak CO2 v arteriální krvi) a ETCO2 je asi 0,25 – 0,66 kPa (2 – 5 mm Hg). Existence tohoto gradientu CO2 vyplývá z přítomnosti mrtvého prostoru. Odráží poměr velikosti dechového objemu a mrtvého prostoru.

Zvětšení mrtvého prostoru (anatomického, nebo funkčního – při poklesu perfúze) se projeví snížením ETCO2. Pokles perfúze může být způsoben nízkým srdečním výdejem, obstrukcí při plicní embolii, vysokým PEEP (pozitivním end-exspiračním tlakem) nebo PIP (pozitivním inspiračním tlakem) apod.

  • Vzestup hodnot VD/VT signalizuje nebezpečí anebo už přítomnost hypoxie, nebo dokonce hyperkapnie (při VD/VT > 0,5).
  • Jindy může růst VD/VT indikovat překročení optimálního tlaku v dýchacích cestách (např. v průběhu PEEP), kdy další zvyšování tlaku už přestává příznivě ovlivňovat ventilaci a oxygenaci.
  • Podobné nepříznivé účinky provázené růstem VD/VT má omezení plicní perfúze (při poklesu srdečního výdeje anebo tlaku v plicním řečišti).

Zpracoval: Jaroslav Veselý, Ústav patologické fyziologie LF UP v Olomouci


Article printed from Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc: http://pfyziolklin.upol.cz

URL to article: http://pfyziolklin.upol.cz/?p=7082

Copyright © 2011 Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc. All rights reserved.